Kutse kompetentsi kirjeldus

Tegevusnäitajad

1. Õppekava, sh rakenduskava koostamine ja arendamine:
osaleb uute õppekavade väljatöötamise töörühmas ja/või koostab nõuetekohase rakenduskava, arvestades sihtrühma ja eriala arengut; teeb ettepanekuid töörühma juhile õppe- ja/või rakenduskava muutmiseks, arvestades sihtrühma ja eriala arengut.
2. Õppevara ja metoodiliste materjalide koostamine, kohandamine ja uuendamine:
kohandab õppevara vastavalt sihtrühmale ja eriala arengutele; analüüsib õpivara puudusi vastavalt eriala arengule jatehnoloogia uuendustele; teeb ettepanekuid õpivara uuendamiseks.
3. Kaasaegsete tehnoloogiate kasutusvõimaluste tutvustamine ja rakendamine erialaõppes:
kasutab uuenduslikke tehnoloogiaid õppetegevuse läbiviimisel; tutvustab uusi erialaseid tehnoloogiaid ja teeb ettepanekuid nende kasutuselevõtuks erialaõppes.
4. Osalemine kooli arendustegevustes ja kvaliteeditagamise protsessis:
osaleb kooli arendustegevustes, täites oma pädevuse piires sellega seotud ülesandeid; teeb ettepanekuid õppekavarühma arendamiseks lähtuvalt kooli arengukava eesmärkidest ja tegevuskavast. 5. Erialaste võistluste ja konkursside korraldamine:
osaleb erialaste kutsemeisterlikkuse võistluste ja konkursside korraldamisel, võtab vastutuse osade töölõikude eest.

2. Õppetegevuse kavandamine:

1) püstitab õppe eesmärgi lähtuvalt õppekava ja mooduli õpiväljunditest, arvestades võtmepädevusi ja eriala- ning üldõpingute lõimingut;
2) valib õpiväljunditest, sihtrühmast, õppija eripärast ja lõimingust lähtuvalt õppemeetodid;
3) valib õppetööks asja- ja ajakohase õppevara, lähtudes õpiväljunditest ja õppija eripärast, tagab õppematerjalide õigeaegse olemasolu vastavalt organisatsiooni töökorraldusele;
4) planeerib õpiväljunditest lähtuva, õppija eripära arvestava hindamismetoodika.
Allikas: Kutsestandard. Kutseõpetaja, tase 6. (2020). LINK

B.3.4 - Erialaõppe arendamine

1. Õppekava, sh rakenduskava koostamine ja arendamine:

Kompetents on lahti kirjutatud ja kommenteerimiseks SIIN

2. Õppevara ja metoodiliste materjalide koostamine, kohandamine ja uuendamine:

ÕPPEVARA

Koostasin Tartu Ülikooli aine “Õpikeskkond ja õpivara” raames digiõppevara. Aine raames omandasime baasteadmised avatud õppematerjalide põhimõtetest ning nüüdisaegse õpikeskkonna põhimõtetest.

Enne õpivara koostamist juhendati mind uurima enda eriala olemasolevaid vahendeid. Õppevara olemasolul analüüsima selle tugevusi ning kitsaskohti. Ainuke avatud õppevara oli Kaselaid jt (2014) raamat “Trükiettevalmistus : ettevalmistus, värvihaldus, tüpograafia”. 

Vastavalt nüüdisaegse õpikeskkonna põhimõtetele, peab õpetamine, aga ka õpivara lähtuma õppijast, keda suunatakse uusi teadmisi konstrueerima tuginedes ta eelteadmistele (Pedaste, 2017). Lisaks sellele peaks õpetaja ja õpilane olema justkui partnerid, kus õpetaja toetab õppija õppeprotsessi kujundamisel ja ellu viimisel (Akpan & Beard, 2016, viidatud Peitel, 2017 j). Sellele tuginedes jõudsin järelduseni, et olemasolev õppevara ei vasta täielikult nüüdisaegse keskkonna ja õpivara põhimõtetele. Raamat on ajas väga staatiline õpivara ning trükindus on väga visuaalne eriala siis tundsin, et raamat vajaks lisa täiendava materjali näol, mis toetaks põhilisi trükinduse terminite ning nähtuste õppimist. Lisaks sellele on raamatu näol tegu 10 aastat vana materjaliga aga trükindus, nagu ükskõik mis muu tehnoloogiatel põhinev eriala, on pidevas muutuses. Seetõttu on nendel erialadel eriti oluline ka avatud ning digitaalsete õpivarade olemasolu, mis toetaks õppimisprotsessi ning tänapäevaseid tööstusstandardeid (Rannastu-Avalos, 2025).

Tuginedes eelnevatele põhimõtetele koostasin valikvastustega testi, mis on kooskõlas Tallinna Polütehnikumi Trükitehnoloogia õppekava  (leitav SIIT) "Trükiettevalmistus" mooduliga. Koostatud testi eesmärk on õpetada ning kinnistada kolme kõige levinuma trükiettevalmistuse meetodit trap, overprint ja pullback (Kaselaid et al., 2014). Kuna tegu on väga visuaalse erialaga ning olemasolev õppevara on selles osas puudulik, kasutasin nii palju kui võimalik reaalses töösituatsioonis ettejuhtuvaid kujundusi, mis on tekitanud minu töökaaslastes küsimusi. Lisaks pildilisele materjalile küsisin ka nende meetodite definitsioonide kohta, sest olen igapäevases tööelus märganud, et need võivad tekitada õppijates segadust.

Otsustasin asta õppijal teha testi nii mitu korda läbi kui võimalik, sest testi koostamise eesmärk ei olnud õppijat kontrollida vaid kinnistada ja selgitada mõisteid ning meetodite kasutamise põhimõtet. Õppija motivatsiooni hoidmiseks ning tõhusa kommunikatsiooni silmas pidades lähtusin positiivse kõne põhimõtetest ning vältisin tagasiside sõnastastamisel vältida “ära” vormi kasutamist (Kõiv, 2025). Sellise sõnastusega hoian ära negatiivse kinnistuse tekkimist, mis võib õppijas tekitada hoopis hirmu õppimise ees või suurendada õppimist vältivat tegevust (Krull, 2018).

Kasutatud kirjandus

Kaselaid, I., Levin, M., Kingo, E., & Tammes, K. (2014). Trükiettevalmistus: Ettevalmistus, värvihaldus, tüpograafia. Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus. https://www.digar.ee/arhiiv/et/download/120695

Krull, E. (2018). Pedagoogilise psühholoogia käsiraamat. Tartu Ülikooli Kirjastus.

Kõiv, K. (2025, 22. Märts ). TEEMA 4. Suhtlemine probleemselt käituvate õpilastega. [seminari materjalid] Suhtlemine ja tagasiside haridusorganisatsioonis.

Pedaste, M. (2017). Nüüdisaegse õpikäsituse mudel. Uurimisprojekti “Süstemaatiline kirjanduse ülevaade õpikäsituse nüüdisaegsuse hindamiseks sobivate mõõtvahendite leidmiseks” raport. 3-10. https://dspace.ut.ee/server/api/core/bitstreams/cb6dae0d-de69-4147-9bc4-e2e9f564a520/content

Peitel, T. (2017). Kuidas hinnata õpikäsituse nüüdisaegsust?. Uurimisprojekti “Süstemaatiline kirjanduse ülevaade õpikäsituse nüüdisaegsuse hindamiseks sobivate mõõtvahendite leidmiseks” raport. 11-16. https://dspace.ut.ee/server/api/core/bitstreams/cb6dae0d-de69-4147-9bc4-e2e9f564a520/content

Rannastu-Avalos, M. (2025) Digiõppevara. [seminari materjalid]. Õppekeskkond ja õppevara (SVHI.01.081). Tartu Ülikool.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram